Nie ste prihlásený
Prihlásenie Registrácia

Ako správne používať diamantové kotúče pre rezanie škár

Najznámejším a najviac používaným strojom na rezanie betónových alebo asfaltových plôch je rezač škár. Rezným nástrojom je diamantový kotúč príslušného priemeru. Na prvý pohľad sa zdá, že tu nie je žiadny technický problém – veď sa jedná „iba“ o dva typy podkladov: asfalt alebo betón.

Vybrať si z dvoch druhov kotúčov by malo byť jednoduché - stačí vedieť, aký priemer je určený do rezača, ktorý je k dispozícii, aký má stredový otvor, aby to „pasovalo“ na hriadeľ a prírubu – a hotovo.

Ale je to skutočne tak?

V prvom rade si treba uvedomiť, že v prípade asfaltu a betónu ide o dva diametrálne odlišné podklady. Asfalt je mäkký abrazívny materiál, ktorý sa získava z ropy ako jej najhustejšia zložka s najvyšším bodom varu. Ide o posledný produkt pri jej rafinácii a pri stavbe ciest sa používa najmä spolu s jemnozrnným kamenivom - nikdy nejde o čistý asfalt.

S betónom to tiež nie je jednoduché. Mnohí si pod pojmom betón predstavujú vytvrdnutý „starý“ betón, avšak poznáme aj čerstvý betón alebo nevyzretý betón. No a zloženie betónu môže byť taktiež rôzne, vrátane jeho rôznych vlastností - bez armatúry, s armatúrou a pod. – ale o tom viac v ďalšom článku.

Rezač škár (obr. 1) je stroj najčastejšie so spaľovacím, zriedkavejšie s elektrickým motorom. Môže mať ručný alebo strojový posun a vždy je na ňom aj nádrž na vodu – významný faktor pri rezaní diamantovými kotúčmi.

Výhodou je predovšetkým možnosť presného rezania bez otrasov. Preto sa najčastejšie používa na rezanie dilatačných škár najmä v betónových plochách alebo na rezanie asfaltových povrchov napríklad pred výkopovými prácami. Obe tieto činnosti vyžadujú presnú a kolmú reznú líniu – čo je s vhodne zvoleným rezačom a dobrým kotúčom pomerne jednoduché.

Obr. 1. Rezač škár

Obr. 1. Rezač škár

Pozor na zámenu kotúčov

Ak máte nové kotúče, zrejme sú označené a nepomýlite sa. Ale čo v prípade, ak etiketa, gravírovanie alebo iný typ označenia je už nečitateľný? A čo sa stane, keď sa pomýlite?

Obr. 2. Podbrúsenie v tele kotúča pod segmentmi

Obr. 2. Podbrúsenie v tele kotúča pod segmentmi

Základná poučka - čím tvrdší materiál, tým mäkší kotúč a čím abrazívnejší materiál, tým tvrdší kotúč – je neúprosná a takýto omyl Vám môže spôsobiť značné škody.

Ak pre rezanie asfaltu použijeme kotúč na vyzretý betón, bude rezať ľahko a veľmi rýchlo. Má totiž mäkké spojivo, v dôsledku čoho bude zo segmentov veľmi rýchlo ubúdať.

Hrozí aj tzv. podrezávanie (podbrúsenie) v blízkosti spojenia segmentov s telom kotúča (obr. 2). Práve v tomto priestore veľmi vysoká abrazivita rezaného materiálu spôsobuje obrusovanie tela kotúča.

Diamantové kotúče pre rezanie tvrdých materiálov nie sú odolné abrazívnemu pôsobeniu obrábaného materiálu a nemajú ani žiadne konštrukčné prvky zvyšujúce odolnosť voči tomuto nepriaznivému javu.

Dochádza k oslabovaniu hrúbky steny tela kotúča a nakoniec k oddeleniu segmentu, čo môže mať za následok aj vážny pracovný úraz.

A teraz opačný prípad: pre rezanie betónu použijeme kotúč na asfalt.

Kotúč na abrazívne materiály – teda kotúč na asfalt - má tvrdé spojivo. Po chvíľke pomerne dobrého rezania bude rezať veľmi pomaly alebo vôbec – to preto, lebo zo začiatku boli na povrchu segmentu zrnká diamantu ostré – rýchlo sa však otupia a také zostávajú na svojom mieste - tvrdé spojivo ich nechce uvoľniť. Segmenty sa budú „zalešťovať“ a kotúč sa môže spáliť. Na chvíľu pomôže oživenie kotúča zarezaním do vysoko abrazívneho materiálu, napríklad bloku z pieskovca, ale pri príliš častom opakovaní Vás to prestane baviť a nakoniec neostane nič iné, iba kotúč vymeniť...

Ako na prvý pohľad rozoznať kotúč na asfalt

Dobrý kotúč na asfalt má tzv. ochranné segmenty. Tie sú obvykle v dvoch prevedeniach – šikmé (obr. 3 A) alebo tzv. kladivkové (obr. 3 B).

Šikmé segmenty sa najčastejšie upevňujú na telo kotúča laserovým zváraním, a to najmä z dôvodu nižších výrobných nákladov. Pri takomto spôsobe spájania segmentu s telom kotúča môžete rezať aj „na sucho“ – ale robte to iba vo výnimočných prípadoch.

Obr. 3 Šikmé (A) a kladivkové (B) ochranné segmenty

Obr. 3 Šikmé (A) a kladivkové (B) ochranné segmenty

Obr. 4. Ochranné segmenty kotúča na asfalt

Obr. 4. Ochranné segmenty (A) kotúča na asfalt

Ide o rozmerovo mohutné segmenty v tvare nerovnoramenného lichobežníka. Napríklad naše diamantové kotúče HERMAN BD-65 Asphalt (300-450mm) na asfalt pre menšie rezače škár majú tri ochranné segmenty v rozostupe 120° (obr. 4 A). Všetky segmenty tohto kotúča sú 12mm vysoké, ale ochranné segmenty majú nábehovú hranu vysokú až 20mm.

Ich úlohou je nielen ochrana ostatných segmentov pred predčasným opotrebením, ale aj ochrana pred podbrúsením.

Kladivkové segmenty sa však často upevňujú spájkovaním so spájkou s vysokým obsahom striebra, ktorá sa aplikuje medzi segment a oceľové telo kotúča. Takýto spoj však má nízku tepelnú odolnosť a diamantový kotúč sa vždy musí chladiť vodou.

Špeciálnou verziou je kotúč HERMAN BD-66 Asphalt na asfalt priemeru 600mm, kde každý tretí segment je ochranný – z celkového počtu 42 segmentov je teda 14 segmentov ochranných. Ich vysoký počet predurčuje tento kotúč nielen na rezanie asfaltu, ale aj na rezanie materiálu, ktorý je zrejme postrachom pre všetky rezače škár – do čerstvého betónu.

Diamantové kotúče na vyzretý betón pre rezače škár nemajú žiadne ochranné segmenty.

Ako správne rezať

Pre správne rezanie je potrebné dodržať niekoľko pravidiel. Zopakujeme si tie podstatné:

Technické:

  • zvoľme vhodný priemer kotúča, jeho stredového a unášacieho otvoru
  • overme správny smer otáčania
  • zabezpečme dostatok vody pri rezaní

Pracovné:

  • pred začatím rezu počkajme kým stroj dosiahne plné otáčky a až tak kotúč pomaly púšťajme do rezu
  • pri práci nevyvíjame prílišný tlak – kotúč musí rezať ľahko
  • čím tvrdší podkladový materiál, tým menší prítlak a pomalší posuv
  • pri narazení na armatúru buďte opatrní – postupujte pozvoľna, kým ju kotúč neprereže

Pozrime sa podrobnejšie na otáčky a hĺbku rezania – tieto dva aspekty nám môžu výrazne ušetriť čas aj peniaze...

Otáčky

Na prvý pohľad žiadny problém. Väčšina rezačov škár je bez možnosti regulácie otáčok. Dobre je však vedieť, že pri rezaní asfaltu alebo betónu by sa mala obvodová rýchlosť pohybovať medzi 40-60m/s. Otáčky hriadeľa väčšiny rezačov škár sú zvolené tak, aby pri použití maximálneho priemeru kotúča boli v rámci povolenej obvodovej rýchlosti, ktorá je obvykle 63m/s. Nemusíte teda nič riešiť. Predpokladá sa, že nikto nebude rozoberať a odstraňovať kryty, aby na hriadeľ upevnil väčší kotúč ako je predpísaný – na rozdiel od uhlovej brúsky, kde sa s tým stretávame často.

Obvyklé priemery kotúčov sú 300-350-400-450mm – zriedka 500mm - ale 600mm je už pomerne populárny rozmer. Okrem toho existujú aj menej bežné kotúče až do priemeru 1200mm, prípadne aj viac.

V rezači škár môžete bez obáv použiť aj kotúč menšieho priemeru. Je to výhodné najmä vtedy, ak nepotrebujete rezať do maximálnej hĺbky, ktorú stroj umožňuje, a to bez problémov o 2-3 stupne z rozmerovej škály.

Napríklad pri rezači pre kotúč s maximálnym priemerom 450mm a otáčkami 2.600 ot/min (obvyklé otáčky malých rezačov škár) sa dosahuje obvodová rýchlosť 61m/s. Pri použití menších priemerov sa logicky dosiahne nižšia obvodová rýchlosť. Pri 400mm kotúči je to 54m/s a u 300mm kotúča je to tesne nad 41m/s - stále ste teda v požadovanom rozsahu 40 – 60m/s.

Výnimkou je iba prípad, kedy potrebujete rezať do čerstvého betónu.

Hĺbka rezania

Pri rezaní väčších hĺbok je veľmi užitočné rozdeliť ich na viac etáp – najlepšie po 6-8cm. Výrazne sa tým zníži zaťaženie kotúča aj rezača škár a dosiahneme – aj keď sa to na prvý pohľad nezdá - aj vyššiu rýchlosť rezania. Kotúč je lepšie chladený – voda zostáva na dne plytkej škáry a nestráca sa v jej hlbinách. Aj preto je dobré nechať si posledný rez plytší. Napríklad pri rezaní 10cm hlbokej škáry si rozdeľme hĺbku na 6+4cm alebo 7+3cm. Môžeme rezať tým istým kotúčom alebo sa môžeme rozhodnúť, že prvý rez vykonáme menším kotúčom. Tu však treba dať pozor na to, aby následný rez nebol vykonávaný kotúčom väčšej hrúbky ako pri predchádzajúcom reze. Došlo by totiž k nadmernému opotrebeniu tela kotúča aj segmentov – boli by zovreté z oboch strán.

Záver

Vyvarujte sa zámene kotúčov – ich použitie na rezanie nesprávneho materiálu sa prejaví ihneď. Dodržujte zásady správneho rezania, rezanie rezačmi škár síce nie je ťažké, ale ani lacné. Zaistite vždy dostatočný prívod vody, režte predrezom všade, kde je to čo len trocha možné a nikdy nerežte na sucho. Chladenie vodou a odplavovanie prachu výrazne predlžuje životnosť kotúčov a pri práci sa iba minimálne práši.

Kľúčové slová: cestné škárové píly, rezačky škár, škárové píly, rezačky na betón, cestný rezač špár, diamantový kotúč na betón, diamantový kotúč na asfalt, rezanie betónu, rezanie asfaltu

Zdroje:
Interné technické a školiace materiály spoločnosti HERMAN
https://www.alibaba.com/showroom/road-cutting-machine-diesel.html


Komentáre k článku Pridať komentár

    Článok zatiaľ nikto nekomentoval. Buďte prvý!

Ďalšie články

Zvoľte si Vašu krajinu
Zvoľte krajinu, kam chcete doručiť Vašu objednávku.
×